• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
علوم اجتماعی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
محمدی, الهام, نصرت‌آبادی, مسعود. (1398). مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و ریتالین بر کاهش مشکلات رفتاری و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD). علوم اجتماعی, (), -.
الهام محمدی; مسعود نصرت‌آبادی. "مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و ریتالین بر کاهش مشکلات رفتاری و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD)". علوم اجتماعی, , , 1398, -.
محمدی, الهام, نصرت‌آبادی, مسعود. (1398). 'مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و ریتالین بر کاهش مشکلات رفتاری و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD)', علوم اجتماعی, (), pp. -.
محمدی, الهام, نصرت‌آبادی, مسعود. مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و ریتالین بر کاهش مشکلات رفتاری و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD). علوم اجتماعی, 1398; (): -.

مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و ریتالین بر کاهش مشکلات رفتاری و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1398  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
الهام محمدی email 1؛ مسعود نصرت‌آبادی2
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران ،ایران.
2استادیارگروه روان شناسی بالینی ،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران،ایران
تاریخ دریافت: 17 اسفند 1397،  تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1398،  تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1398 
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای اثربخشی نوروفیدبک و ربتالین بر کاهش مشکلات رفتاری و توجه کودکان ADHD بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان 8 تا 14 ساله ای بود که به مرکز پارند شهر تهران مراجعه کردند. نمونه آماری36 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه درمانی (نوروفیدبک، دارودرمانی) و 1 گروه کنترل جایگزین شدند. درمان نوروفیدبک طی 10 هفته و هر هفته سه جلسه 45 دقیقه اجرا شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه تشخیصی اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه کانرز، فرم ارزیابی رفتاری آخنباخ و آزمون توجه گرینبرگ و دپوی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل‌های توصیفی، همبستگی و تحلیل کواریانس چندگانه توسط نرم‌افزارSPSS نسخه 23 انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج نشان داد نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری توانسته است نشانه‌های پرخاشگری، قانون شکنی و علائم AD/HD را کاهش دهد. در صورتی که دارو درمانی تنها در زمینه پرخاشگری توانسته بود بهبود معناداری را نسبت به گروه کنترل به وجود آورد. تفاوت معناداری بین دو شیوه درمانی در هیچ یک از این سه زیرمقیاس‌ مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد که نوروفیدبک در بهبود متغیرهای توجه موثر بود. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر نوروفیدبک بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش توجه کودکان و ریتالین بر کاهش بیش فعالی، ترکیب این دو درمان می تواند اثر بخشی بالایی داشته باشد. همچنین نوروفیدبک بدلیل نداشتن عوارض جانبی و ماندگاری بالا، می تواند جایگزین درمان دارویی شود.
کلیدواژه‌ها
نوروفیدبک؛ ریتالین؛ رفتار؛ توجه؛ نقص توجه؛ بیش فعالی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 26
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.