• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
علوم اجتماعی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
شماره شماره 43
شماره شماره 42
شماره شماره 41
شماره شماره 40
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
محمدی, حسین, مزیدی, محمد, بهشتی, سعید. (1397). تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام و پراگماتیسم. علوم اجتماعی, 12(42), 233-266.
حسین محمدی; محمد مزیدی; سعید بهشتی. "تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام و پراگماتیسم". علوم اجتماعی, 12, 42, 1397, 233-266.
محمدی, حسین, مزیدی, محمد, بهشتی, سعید. (1397). 'تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام و پراگماتیسم', علوم اجتماعی, 12(42), pp. 233-266.
محمدی, حسین, مزیدی, محمد, بهشتی, سعید. تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام و پراگماتیسم. علوم اجتماعی, 1397; 12(42): 233-266.

تربیت شهروندی از دیدگاه اسلام و پراگماتیسم

مقاله 10، دوره 12، شماره 42، پاییز 1397، صفحه 233-266  XML اصل مقاله (560.58 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسین محمدی1؛ محمد مزیدی email 2؛ سعید بهشتی3
1دانشجوی دکتری( فلسفه تعلیم و تربیت)، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران.ایران
2دانشیار بخش مبانی تربیت اجتماعی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. شیراز،ایران
3استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1397،  تاریخ بازنگری: 28 خرداد 1397،  تاریخ پذیرش: 10 تیر 1397 
چکیده
انسان موجودی اجتماعی است و واقعیت زندگی اجتماعی او از زمان پیدایش آدم و حوا شروع و تا به امروز ادامه دارد. به نظر می رسد بدیهی ترین و ابتدایی ترین موضوع در زندگی اجتماعی بشر وجود قواعد، هنجارها، ضوابط، ساختارها، فرهنگ و نظاماتی است که او بتواند رفتار و اعمال خود را بر مبنای آن‌ها تعریف کند. از این رو ضرورت تعلیم و تربیت و نظام تربیتی برای تربیت شهروندان ضرورتی محلی، ملی و جهانی است. با این حال و با وجود ضروری بودن تربیت شهروندی در گستره جهانی به نظر می رسد بین مکاتب موجود هماهنگی کاملی در این باره وجود نداشته باشد. به منظور تبیین وجوه اشتراک و یا افتراق بین مکاتب اسلام و پراگماتیسم در زمینه تربیت شهروندی ، مقاله حاضر به مقایسه تعلیم و تربیت شهروندی در دو مکتب مذکور پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی است که با رعایت اصول موضوعه ی پارادایم کیفی به انجام رسیده است. داده های مورد نیاز به روش اسنادی، و با رعایت قاعده ی حداکثر تنوع در انتخاب اسناد مرتبط با موضوع پژوهش، گردآوری شدند. داده‌های گردآوری شده، پس از اجرای قاعده ی سازواری داده های کیفی با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی مورد و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه این که اسلام و پراگماتیسم دارای وجوه افتراق هستند اما مشابهت های آنان در زمینه تعلیم و تربیت و از جمله تربیت شهروندی بیشتر است.
کلیدواژه‌ها
اسلام"؛ " پراگماتیسم"؛ تعلیم و تربیت"؛ "شهروند"؛ " تربیت شهروندی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 647
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.