• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
علوم اجتماعی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
شماره شماره 36
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
. (1396). ارزیابی کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از معیارهای نه‌گانه مدل EFQM (مطالعه موردی: منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی). علوم اجتماعی, 11(36), 69-92.
. "ارزیابی کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از معیارهای نه‌گانه مدل EFQM (مطالعه موردی: منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی)". علوم اجتماعی, 11, 36, 1396, 69-92.
. (1396). 'ارزیابی کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از معیارهای نه‌گانه مدل EFQM (مطالعه موردی: منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی)', علوم اجتماعی, 11(36), pp. 69-92.
. ارزیابی کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از معیارهای نه‌گانه مدل EFQM (مطالعه موردی: منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی). علوم اجتماعی, 1396; 11(36): 69-92.

ارزیابی کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از معیارهای نه‌گانه مدل EFQM (مطالعه موردی: منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی)

مقاله 4، دوره 11، شماره 36، بهار 1396، صفحه 69-92  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 17 اردیبهشت 1396،  تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1396 
چکیده
این پژوهش کاربردی با هدف بررسی و سنجش کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از مدل EFQM به روش توصیفی انجام شده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه از کارکنان و مدیران 12 کتابخانه‌ دانشگاهی واحدهای بزرگ، بسیار بزرگ و جامع منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی جمع‌آوری شده است. اطلاعات جمع‌آوری شده نیز به روش آماری استنباطی تحلیل شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی در منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با معیارهای مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) در سطح کمتر از 5 درصد (sig=0.0002) قرار دارد. امتیازات مربوط به عوامل توانمند‌سازی (در حوزه‌های رهبری، خط‌مشی، کارکنان، منابع و مشارکت‌ها و فرایند‌ها در مدیریت) نشان دهنده این امر است که کیفیت مدیریت در کتابخانه‌های مورد بررسی، در سطح متوسط قرار دارند. معیارهای مربوط به نتایج (در حوزه‌های مراجعان، کارکنان، جامعه و عملکرد) از معیارهای نه‌گانه مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM، نیز وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود ندارد. با بررسی وضعیت حاضر، عملکرد مدیریت در این کتابخانه‌ها، و میزان دوری یا نزدیکی از شرایط آرمانی تعالی را مشخص کنند تا پس از آن با آگاهی از ضعف‌ها و قوّت‌های خود،‌ برای برداشتن گام‌های لازم در راه رشد و تعالی برنامه‌ریزی کنند.
کلیدواژه‌ها
کتابخانه دانشگاهی؛ مدیریت کیفیت؛ تعالی سازمانی؛ EFQM
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 669
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.